Ungari justiitsministri kõne, millega ta oleks Euroopa parlamendi ees esinenud

1
1850

Eile edastasime uudise, kuidas Euroopa Parlament keelas Ungari justiitsministril tema riiki puudutavas arutelus osaleda. Siin on minister Varga kõne ametlik ärakiri, millega ta oleks Euroopa Parlamendi ees esinenud. 

Lugupeetud juhataja, lugupeetud proua asepresident!

Lugupeetud riigisekretär, head Euroopa Parlamendi liikmed!

Euroopa Liit seisab silmitsi oma ajaloo suurima kriisiga. Koronaviiruse pandeemia ohustab otseselt meie kodanike elu ja tervist. Euroopa majanduse šokiga tuleb tegeleda ning tuleb anda vahendid ja ressursid, et Euroopa taas jalule saaks. Peame nüüd kavandama, kuidas oma konkurentsivõimet pikas perspektiivis säilitada ja tugevdada. Varem kasutatud meetodid ja lahendused on ilmselgelt ebaõnnestunud. Kõiki Euroopa riike on sunnitud kehtestama erakorralised meetmed.

Ungari valitsus on võtnud kiireid ja tõhusaid meetmeid. Tänu Ungari rahva ohverdustele ja distsipliinile on meil siiani õnnestunud takistada pandeemia jõudmist teiste liikmesriikide sarnaste traagiliste mõõtudeni. Ungari valitsus loob nii palju uusi töökohti, kui viirus hävitab. Meie kodanikud teavad, et ükski ungarlane pole maha jäätud. Selles olukorras loodavad EL kodanikud, nii ungarlased kui ka mitte ungarlased, et Euroopa Liit toetaks liikmesriike kõigi oma käsutuses olevate vahenditega võitluses nende elu, tervise, töökohtade ja heaolu päästmiseks – ühesõnaga tulevik. Euroopa Parlament ei ole suutnud seda ootust täita. Täna pole Euroopa Parlament lahendus, vaid osa probleemist.

Neid sõnu pole mul kerge öelda. Veetsin selles asutuses (toim. Euroopa paralmendis) ligi kümme aastat. Ma tean selle koridore, tean selle protseduure, tean isiklikult paljusid Euroopa Parlamendi liikmeid ja töötajaid. Eelkõige olen aga teadlik Euroopa Parlamendi algsest missioonist: olla demokraatlike arutelude koht, kus saaksime koos kujundada oma mandri tulevikku, austades Euroopa väärtusi ning Euroopa rahvaste mitmekesisust ja identiteeti. Ungari suure poliitilise mõtleja István Bibó sõnul tähendab demokraatiks olemine ennekõike seda, et ärge kartke: ärge kartke teiste arvamust … … Kas institutsiooni võib nimetada demokraatlikuks, kus pole ilmne, et ta kuulaks ära ka teise ​​poole?

Euroopa Liit loodi eesmärgiga süvendada solidaarsust Euroopa rahvaste vahel. Kas mõni institutsioon võib end nimetada eurooplaseks, mis ründab epideemiavastase võitluse kõige keerulisemat perioodi ühte liikmesriiki, seab kahtluse alla oma meetmed ja kahjustab oma otsuste õiguspärasust? Seda ei kvalifitseeritaks tavamenetluseks isegi vaenlaste seas ja see on ajalooline reetmine Euroopa ühtses perekonnas.

Euroopa Liidu põhiväärtused, sealhulgas õigusriik, on meie ühised väärtused, mis on meile iseenesestmõistetavad. Kas institutsioon saab nimetada ennast õigusriigi valvuriks, kui ta on teinud õigusriigi põhimõttest poliitilise, välistamise ja jagunemise vahendil?

Ligi kaks aastat tagasi Sargentini raporti hääletuse ajal rikuti siin Euroopa Parlamendis mitte ainult teie kodukorda, vaid ka ELi aluslepinguid. Täna ei ole Euroopa Liidu liikmesriigil tagatud isegi õigust õiglasele kohtupidamisele. Isegi kontseptuaalsete kohtuasjade halvimal ajaloolisel ajal hoolitseti vähemalt selle eest, et süüdistatav oleks kohtuistungil kohal.

Lugupeetud juhataja!

Lugupeetud liikmed!

Praeguses enneolematus olukorras on liikmesriikidel õigus võtta erakorralisi meetmeid oma kodanike kaitsmiseks ja kriisi likvideerimiseks. Erandmeetmed peaksid olema ajutised, vajalikud ja proportsionaalsed ning neid tuleks korrapäraselt üle vaadata. Ungaris kasutusele võetud erakorralised meetmed vastavad täielikult neile põhimõtetele.

Ungari valitsus kuulutas 11. märtsil 2020 välja ohuriigi, et kaitsta oma kodanike tervist ja elu ning stabiliseerida riigi majandust. Ohuriik on erakorraline õiguskord, mis on reguleeritud Ungari põhiseaduses. Põhiseaduse kohaselt kehtivad valitsuse erakorralised õigusaktid viisteist päeva, kui valitsus ei pikenda Rahvuskogu volituse alusel nende kehtivust. Rahvuskogu andis selle loa koroonaviiruse ohjeldamise seaduse vastuvõtmisega.

Volitus ei ole ajaliselt ega sisult piiramatu. Valitsus võib epideemia ja selle kahjulike mõjude ennetamiseks, kontrollimiseks ja likvideerimiseks vajalikus ulatuses ja proportsionaalsuses kasutada oma erakorralisi volitusi. Rahvuskogu võib volituse igal ajal tagasi võtta, isegi enne ohuolukorra lõppemist. Valitsuse erakorralised meetmed kaotavad kehtivuse, kui ohuolukord lõpeb.

Mõni nädal tagasi süüdistasite siin Euroopa Parlamendis Ungari valitsust ekslikult Rahvuskogu istungite peatamises. Mõni päev hiljem hakkasite kritiseerima Rahvuskogu otsuseid, mis ilmselt pidid istungjärgul olema!

Erinevalt Euroopa Parlamendist on Ungari Rahvusassamblee elus ja hea! Tegemist on regulaarse istungjärguga ja ta kasutab oma kontrollimisõigusi takistusteta. Oma volituste kaitsmiseks ei vaja ta pealesunnitud rahvusvahelist tuge. Rahvusassamblee president teavitas oma kirjas Euroopa Parlamendi presidenti. Konstitutsioonikohus ja tavaline kohus tegutsevad ning nende ülesannete täitmist hõlbustavad olukorrale vastavad menetlusreeglid. Riigiorganite tegevuse põhiseaduslik ja juriidiline kontroll on tagatud.

Ungaris kasutusele võetud erakorralised meetmed pole Euroopa võrdluses ainulaadsed – erandiks on see, et nemad annavad parlamendile põhiseadusliku raamistikuga võrreldes täiendavaid eelisõigusi. Selle väite toetuseks oleme koostanud põhjaliku rahvusvahelise võrdlusanalüüsi, mille oleme varem Euroopa Komisjonile esitanud ja millele on Ungari valitsuse veebisaidil inglis- ja ungari keeles juurdepääs. Veelkord tahaksin tänada liikmesriike nende märkuste eest, mis võimaldasid võrdlusel anda täieliku ja täpse pildi Euroopa praktikast. Kutsun lugupidavalt Euroopa Komisjoni üles avalikustama nende võrdlev analüüs, mida on nii mitu korda lubatud,

Lugupeetud juhataja!

Lugupeetud liikmed!

Liikmesriikide võetud erandmeetmed ei tohi seada kahtluse alla põhiõiguste kasutamist. Sellepärast otsustas Ungari erinevalt mitmest teisest liikmesriigist mitte peatada Euroopa inimõiguste konventsiooni ühegi artikli kohaldamist. See kehtib ka sätete kohta, mis tagavad sõnavabaduse.

Ungari valitsuse erakorralised meetmed ei piira meedia tegevust ega mõjuta sõnavabadust. Pandeemia tõhusa kontrolli eeltingimus on objektiivne ja vastutustundlik teave. Võimalus valitsuse tegevust oma temperamendi järgi hinnata või kritiseerida on demokraatliku õigusriigi, sealhulgas Ungari, olukorras iseenesestmõistetav.

Samal ajal peab Ungari valitsus kokkuleppel Euroopa Komisjoniga oluliseks ka desinformatsiooni vastu tõhusate meetmete võtmist – eriti erandolukorras, näiteks epideemiline olukord. Keegi ei saa tõsiselt väita, et sõnavabadus hõlmab valede tahtlikku levitamist, eriti kui see ohustab tõhusat kaitset pandeemia vastu.

Lugupeetud juhataja!

Lugupeetud liikmed!

Ungarit seisab mitu kuud enneolematu kooskõlastatud poliitilise kampaania ja hüsteeria ees. Kaine hääle, objektiivse hinnangu või erapooletu arvamuse leidmiseks on vaja luupi. Sellistes tingimustes nõuab kellegile poliitilist julgust, et kinnitada, et Ungari ei ole koronaviiruse ohjeldamise seaduse vastuvõtmisega rikkunud ELi seadusi. Kasutan võimalust ja avaldan veel kord austust asepresidendile Vĕra Jourovále, kes tegi seda mitmel korral.

Ungari valitsus teeb jätkuvalt kõik endast oleneva, et kaitsta oma kodanike elu, tervist ja heaolu ning aidata teisi riike nende kaitsetöös nii Euroopa Liidu piires kui ka väljaspool.

Kõike, mida me täna ütleme või teeme, hindavad tulevased põlvkonnad selle põhjal, kas see on epideemiat takistanud või aidanud seda ennetada ja Euroopat jalule viia.

Ma usun, et praeguse ümberasustamistegevuse asemel leiab Euroopa Parlament ka võimaluse sellel missioonil piisavat rolli mängida.

Tänan teid tähelepanu eest.


Järgneb reklaam


 

1 kommentaar

  1. Ungari on kõige lugupeetavam riik Euroliidus See julgus seista õiguse eest oma rahva nimel on austuse vääriline.See julgus,mida pole väga suurtel riikidel.Suur suur lugupidamine.

JÄTA OMA VASTUS

Palun sisesta oma kommentaar!
Palun sisestage oma nimi siia

Palume hoiduda kommentaaridest, mis sisaldavad sõimu, ropendamist, laimu, solvanguid, mõnitamist, mõttetusi ja halvustamist.

(!) NB! (!)

  • Iga kommenteerija vastutab oma kommentaari sisu ees.
  • Teata kindlasti toimetusele sobimatust kommentaarist
  • Rahvuslane.ee ise ei toimeta kommentaare. Artiklile lisatud kommentaari eest vastutab kommentaari autor, kes on ühtlasi ka selle kommentaari avaldaja.
  • Rahvuslane.ee ei vastuta ühegi kasutaja poolt lisatud kommentaari ega selle sisu eest.
  • Rahvuslane.ee ei vastuta oma kodulehel olevate lugejakommentaaride sisu ja õigsuse eest, kuid omab õigust vajadusel need kustutada.